Doa Bersyukur

“Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan untuk mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang soleh”. (Q.S. An-Naml : 19)

Sunday, August 14, 2011

Cloth Diaper at Nursery: Pengalaman Sendiri


Salam ibu-ibu,

Dulu saya pernah kongsikan tips untuk memudahkan penggunaan CD di taska. Alhamdulillah, akhirnya sampai juga giliran saya menghantar anak ke taska dan merasai sendiri pengalaman ini. Setakat ini semuanya berjalan lancar. Sebelum mendaftarkan anak, saya terangkan lebih awal kepada pihak taska bahawa anak saya akan menggunakan CD sahaja. Alhamdulillah disambut baik oleh pihak taska. Saya amat menghargainya dan berazam untuk mempermudahkan penggunaan CD agar pihak taska tidak rasa putus asa mengendalikannya. Di antara tips nya:

Bekalkan CD secukupnya (7-8 keping), yang siap dilaraskan saiznya, dan siap dimasukkan insert.
Beritahu pihak taska jadual penukaran CD. Saya akan kongsikan di bawah 1 contoh jadual.
Beritahu juga bahawa mereka tidak perlu bilas CD kotor. Boleh terus masukkan ke dalam wet bag atau beg plastik.
Kalau mampu, untuk anak-anak yang dah bebas bergerak dan susah nak duduk diam bila ditukar CD, sediakan CD jenis pull-up pants.
Jangan sesekali bekalkan diposable diaper (DD). Tunjukkan bahawa anda benar-benar konsisten dan serius dalam penggunaan CD.

Adik saya juga ada berkongsi pengalaman beliau:

Pengalaman Ameen minggu pertama di nurseri: pengasuhnya minta dibekalkan disposable diapers sebab claimed that Ameen didn't sleep well because he was uncomfortable using the CD! Oh, I was clothdiapering him for 3 months before and he sleep well and his nappy rash improved... Alhamdulillah, after i told them that Ameen had bad nappy rash due to disposable diaper, they never question that again...
Saya kongsikan contoh jadual penukaran CD:

·     7 am -10am : 1 helai CD+ 1 insert
·          10 am – 1 pm : 1 helai CD+ 1 insert
·          1 pm – 4 pm : 1 helai CD+ 1 insert
·         4 pm – 7 pm : 1 helai CD+ 1 insert
·        7 pm – 12 am : 1 helai CD+ 2 insert
·       12 am – 7 am : 1 helai CD+ 2 insert
        Baru-baru ni saya dapati ada juga ibu-bapa lain mula menggunakan CD di taska tersebut.   Alhamdulillah, dan saya harap tips ini juga berguna untuk rakan-rakan semua :)


  

No comments:

Post a Comment